Page 64 - Microsoft Word - Maandagavond 13 nov De Futureproof Organisatie def incl voor- en achterkant.docx
P. 64
57
Herkomst & inhoud
Door snelle internationalisering worden delen van productieketens over de wereld verspreid. Onder druk van milieuorganisaties en bewuste consumenten wordt openheid steeds belangrijker. Consumenten hebben hierin een groeiende machtspositie. Zij willen weten wat de herkomst van producten is en onder welke omstandigheden die zijn geproduceerd. Zo wordt import van Zuid- Afrikaanse wijn en sinaasappelen tijdens de jaren tachtig door veel landen geboycot vanwege het politieke apartheidssysteem. In 1988 ontstaat het Max Havelaar-keurmerk voor een eerlijke prijs voor producenten, fair trade, vooral bekend van de koffie.
Op Europees niveau komt er rond 1980 wetgeving over het vermelden van hulpstoffen in producten, de zogeheten E-nummers, op de verpakking van een product. Een volgende stap is dat fabrikanten vanaf 1990 op voedingsmiddelen de energiewaarde (in kilojoules en calorieën) en voedingswaarde van producten op het etiket moeten weergeven. In 2010 besluit de EU dat ook het land van herkomst van vlees en groenten op het etiket vermeld moeten worden. Hiermee kan de consument een bewuste keuze maken voor gezonde en duurzame producten.
Rapportage
Transparantie komt begin jaren negentig op als begrip in het kader van de ethiek van bedrijven. In 1993 wordt Transparency International opgericht, een internationale organisatie die corruptie in kaart brengt, zowel in het bedrijfsleven als in de politiek. The Body Shop publiceert in 1995 een Values Report, waarin de aanpak omtrent sociale omstandigheden, milieu en dierproeven wordt omschreven. Vanaf midden jaren negentig komt er meer aandacht voor gestandaardiseerde manieren om te rapporteren over effecten van de bedrijfsvoering op de omgeving.