Page 9 - Microsoft Word - Maandagavond 13 nov De Futureproof Organisatie def incl voor- en achterkant.docx
P. 9

Overigens merk ik in de dagelijkse praktijk dat er vooral aandacht is voor de technische kant van duurzaam ondernemen. Energieopwekkende vangrails, auto’s gemaakt van vlas en suikerbieten, circulaire hoofdtelefoons – dat soort technologische hoogstandjes spreekt natuurlijk tot de verbeelding.
Tegelijkertijd wordt het menselijke aspect aan duurzaamheid zwaar onderschat. We kunnen nog zulke geavanceerde technologie ontwikkelen, als mensen niet willen veranderen, blijft de duurzame economie toekomstmuziek. Zolang de op economisch gewin gerichte consument in ons het blijft winnen van onze innerlijke maatschappelijk betrokken burger, komen we geen stap dichter bij een samenleving zonder sweatshops, kiloknallers en olieverslaving.
Om mensen mee te krijgen, is een inspirerend perspectief nodig. Daarom raad ik u aan om met name de hoofdstukken ‘Zingeving’ en ‘Leiderschap’ zorgvuldig tot u te nemen. En de lessen die u eruit leert in de praktijk te brengen. Wie met modern leiderschap mensen uit alle lagen van de bevolking mee weet te krijgen naar een duurzame economie, is pas écht Futureproof. En of u dat nu ‘duurzaam’, ‘vernieuwend’, ‘gamechanging’ of ‘futureproof’ noemt, dat maakt mij niet uit. Zolang die duurzame economie er maar komt.
Maria van der Heijden Directeur-bestuurder MVO Nederland
2






























































































   7   8   9   10   11