Page 105 - Microsoft Word - Maandagavond 13 nov De Futureproof Organisatie def incl voor- en achterkant.docx
P. 105

Onze toekomst is fascinerend. Als je zo in de wereld staat als ik, zijn onzekerheden gave denkpuzzels en zijn sciencefiction oplossingen niet verder verwijderd dan de Albert Heijn. Ik word aangetrokken door thema’s waar nieuwe vibraties vanuit gaan. Door een passie en trekkracht rondom vreemde, onbekende terreinen. Waar zich nieuwe dilemma’s voordoen. Hoe ingewikkelder, hoe beter. Liefst in mondiaal perspectief, waar alles met alles samenhangt. Als je zo naar de wereld kijkt, ben je gefocust op optimisme en positieve energie en is verandering aantrekkelijk.
Als idealist wil ik de wereld graag leuker, mooier, eerlijker en welvarender maken. Als verlichtingsdenker heb ik een onwrikbaar geloof in de (positieve) ontwikkeling van de mensheid en de wereld. En dus zoek ik uitvinders, slimme ondernemers en visionaire denkers op. We praten over de snaartheorie, de 3D-printer, singularity, kunstmatige intelligentie, het basisinkomen en nieuwe democratische systemen. Daarmee voel ik me deel van de grootsheid en voortgang van de mensheid.
De weg
Als je een boek schrijft over trends, is timing essentieel. In 2009, toen ik met dit boek begon, waren alleen nog de koplopers bezig met een nieuwe manier van impactvol ondernemen. Maar in 2012, toen ik als vrouwenvertegenwoordiger mee mocht met de regeringsdelegatie naar de VN-Conferentie Rio+20 over duurzame ontwikkeling, was er ook in het bedrijfsleven al een brede beweging gaande die meer maatschappelijk bewust was.
Wat volgde was een vlucht aan innovatieve groene startups en social entrepreneurs met impactvol ondernemen, hippe bewegingen zoals Urgenda die de staat aanspraken op hun verantwoordelijkheid, een generatie Millennials met baarden en bevlogenheid, die eigen bier brouwen en chocoladefabrieken opzetten en oude rotten die na hun pensionering het licht zien en impactfinancingsfondsen opzetten. Daarmee veranderden zij al weer de kenmerken van een Futureproof Organisatie. Want een Futureproof Organisatie is geen gegeven, het is een organisch geheel. Het past zich aan met de tijd, aan de tijdgeest.
98





























































































   103   104   105   106   107